STOCK SUPER STOCK
I Sverige körs Stock Super Stock i en gemensam klass, medan det i USA körs i två separata klasser.

Klassen är uppbyggd kring Amerikanska NHRA:s (National Hot Rod Association) regler. Där specificeras klassen bland annat som: För 1960 eller senare årsmodell fabriksbyggda personbilar och vissa sportbilar. Bilarna måste vara fabriksbyggda och tillgängliga för allmänheten via bilhandlare. För Stock gäller att man tillverkat minst 500 bilar av aktuell modell och för Super Stock minst 50 bilar.

Klassen består mestadels av ”Muskelbilar”, målet är att få bilen att gå så fort som möjligt trots att man i princip åker med en bil i originalutförande.

I Stock får man i princip bara ändra kamaxelns öppnings- och stängningstider, man tillåts också använda headers och plocka bort avgassystemet. Bakdäcken (”slicksen”) är begränsade till 9” bredd. Dessutom måste bilen väga lika mycket som den gjorde i original. De snabbaste Stock bilarna har prestanda under 10 sekunder.

I Super Stock får man göra modifiera litet mer, de största skillnaderna är fri kamaxel och fritt insug. Dessutom får man bygga om bakvagnens upphängning, byta bakaxel och använda bakdäck (”slicks”) med upp till 14.5” bredd. I Super Stock åker de snabbaste bilarna de 402.33 metrarna eller ”quartermile” som det också kallas på ca 8.65 sekunder.

För att få en fabriksbyggd bil med original motor att prestera dessa tider krävs mycket arbete, för att få chassi och fjädring att fungera perfekt och plocka fram de avgörande hästkrafterna ur motorn. Samma sak med växellåda och bakaxel, allt måste vara maximalt injusterat för att bli konkurrens kraftig.

Länk till Swedish Stock & Super Stock Association:s hemsida
Foto: Stefan Boman